5 NAJMODNIEJSZYCH DIET – POD LUPĄ DIETETYKA

Niemal co sezon pojawia się jakaś modna dieta, która ma raz na zawsze rozprawić się z naszymi zbędnymi kilogramami. Z kubkami wypełnionymi warzywnymi koktajlami spacerują gwiazdy, o życiu bez glutenu opowiada koleżanka, a mąż sąsiadki zrzucił sporo, bo je głównie białko. Czy takie diety mają jakiś związek ze zdrowym odchudzaniem?

Zasada tych diet – podobna – ostra eliminacja określonych składników i szybki efekt. Kluczowe jednak jest, jak długo się on utrzyma i czy nie zrobi spustoszenia w naszym organizmie. Odpowiedź ułatwi wam Kamila Wrzesińska, dietetyk z poradni Medifit. Ekspertka oceniła 5 najpopularniejszych diet i wskazuje pułapki, jakie zawierają.

Dieta bezglutenowa

Ile osób tak naprawdę nie toleruje glutenu?

Nie mamy konkretnych danych na ten temat. Szacuje się, że celiakia występuje u 0,03-0,04% populacji krajów europejskich. W Polsce na chorobę trzewną choruje ok. 1% populacji, a alergię na gluten ma 0,1-0,5% i dotyczy to głównie dzieci. Alergia ustępuje zwykle między 3 a 5 rokiem życia. Jest jeszcze bardzo trudna do zdiagnozowania nieceliakalna nadwrażliwość na gluten, która dotyczy 0,55-5% społeczeństwa i prawdopodobnie ma charakter przejściowy.

Czy każdy może tak z dnia na dzień porzucić gluten bez skutków ubocznych?

Przede wszystkim trzeba wyraźnie zaznaczyć, że dieta bezglutenowa nie jest dietą odchudzającą, ani elementem zdrowego stylu życia, tylko dietą leczniczą w konkretnych jednostkach chorobowych. Taka dieta jest trudna do zbilansowania i często prowadzi do niedoborów pokarmowych. Może być uboższa w witaminy z grupy B, magnez, żelazo i selen. Poza tym często zmienia proporcje pomiędzy makroskładnikami na nieprawidłowe i podnosi ładunek glikemiczny posiłków. Czym go zastąpić? Roślinami takimi jak: amarantus, gryka, kukurydza, maniok, proso, ryż, sorgo, komosa ryżowa. Na sklepowych półkach mamy także „mąkę” kokosową lub migdałową, choć ciężko nazwać je mąkami. Są to zmielone migdały lub miąższ kokosa i stanowią zupełnie inną grupę produktów spożywczych.

Dieta Dukana

Skąd takie szybkie kuszące efekty tej diety?

Wszystkie diety wysokobiałkowe przynoszą szybkie efekty utraty masy ciała z tego względu, że białko jest bardzo ciężkostrawne, „nieekonomiczne”, endoergiczne i poważnie narusza wewnętrzną pulę energii organizmu. Można w skrócie napisać, że na cały szlak metaboliczny białka organizm zużywa więcej energii, niż białko jej dostarcza.

Jakie może mieć konsekwencje dla zdrowia?

Konsekwencje zdrowotne tej diety są bardzo poważne. Nadmiar białka prowadzi do obciążenia, a nawet uszkodzenia nerek i wątroby, zwiększonego wydalania wapnia z organizmu, zakwaszenia, wywołuje przewlekłe stany zapalne w organizmie, które prowadzą do miażdżycy i nowotworzenia. Problemem w tej diecie jest nie tylko nadmiar białka, ale i niedobór wielu niezbędnych do życia składników odżywczych.

Dlaczego po powrocie do normalnego odżywiania kilogramy wracają?

Dopóki dietę będziemy traktować jak sposób odchudzania, a nie styl życia czy model żywienia, dopóty kilogramy będą wracały, niezależnie od tego na jakiej diecie będziemy. „Normalne odżywianie” to zazwyczaj nasze dawne nieprawidłowe przyzwyczajenia, które doprowadziły nas do nadwagi czy otyłości. Nielogiczne byłoby, gdyby organizm nie magazynował ponownie energii w postaci tkanki tłuszczowej po powrocie do tego „normalnego odżywiania”. Słowo „dieta” znaczy tylko i aż „sposób odżywiania”. Każdy z nas jest na diecie, ponieważ każdy z nas codziennie coś je, w jakiś sposób się odżywia. To my dokonujemy wyboru, czy jesteśmy na zdrowej, czy niezdrowej diecie. Możemy być na diecie słodyczowej, fast-foodowej, wysokobiałkowej lub po prostu pełnowartościowej, zdrowej diecie opartej na nieprzetworzonych produktach, której podstawą są warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy i nasiona. To wybór na całe życie zapewniający organizmowi jak najlepsze warunki do pracy.

Dieta sokowa

Czy pijąc soki można się najeść i dostarczyć organizmowi wszystkie potrzebne składniki?

Pijąc wyłącznie soki nie dostarczymy organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Świeżo wyciskane soki z warzyw i owoców dostarczają wiele witamin, składników mineralnych i antyoksydantów, ale to nie wszystko, czego potrzebujemy. Poza tym soki są pozbawione błonnika pokarmowego, który odgrywa niezwykle ważną rolę w naszym organizmie. Umożliwia dotarcie sygnału z żołądka do mózgu, że posiłek został zjedzony, reguluje poziom glukozy we krwi (hamuje jej uwalnianie), wiąże się z toksynami i tłuszczem, a przede wszystkim wykazuje działanie prebiotyczne, czyli jest pożywką dla „dobrych” bakterii jelitowych.

Czy soki rzeczywiście oczyszczają organizm?

Funkcje oczyszczania organizmu z toksyn pełnią w naszym organizmie wątroba i nerki. Jeżeli przez jakiś czas odżywiamy się niezdrowo, nasza dieta jest bardzo uboga w witaminy, minerały i różnego rodzaju antyoksydanty, przejadamy się, jemy dużo produktów odzwierzęcych, a mało warzyw, to możemy przeprowadzić taki dzień sokowy, by dać układowi pokarmowemu odpocząć i dostarczyć sobie łatwo wchłanialnych witamin. Pozbędziemy się zgromadzonych złogów białkowo-tłuszczowych, nawodnimy organizm i wrócimy do równowagi.

Jak długo można być na takiej diecie?

Można sobie zaplanować takie 4 dni w roku – po Świętach lub urlopie.

Dieta pudełkowa

Dieta pudełkowa niczego nas nie uczy. Musimy sami przejąć odpowiedzialność za to co, kiedy i w jakich ilościach jemy. Im szybciej się nauczymy prawidłowo odżywiać, tym lepiej.

Jak ocenić, ile naprawdę potrzebujemy kalorii?

Nasze dzienne zapotrzebowanie energetyczne jest zależne od masy ciała, wieku, płci i trybu życia (stopnia aktywności fizycznej). Jest kilka wzorów umożliwiających obliczenie całkowitej przemiany materii (szeroko dostępnych w internecie). Można też wykonać analizę składu ciała, dzięki której dowiemy się ile nasz organizm zużywa na dobę energii.

Czy, jeśli ograniczymy się do zjadania 1000 kalorii, to organizm nie będzie odczuwał braku?

1000kcal to bardzo mała pula energii. Tyle mniej więcej potrzebuje roczny szkrab, a nie dorosły człowiek. Organizm adaptując się do trudnych warunków i niedoboru energii pracuje bardzo wolno, co w konsekwencji prowadzi do gromadzenia zapasów energetycznych. Niedobór energii wiąże się również z niedoborem wszystkich składników odżywczych.

Dieta Paleo

Dieta Paleo wydaje się być całkiem rozsądnym rozwiązaniem – nie jemy produktów przetworzonych czy cukrów rafinowanych. Jednak dużą wadą są  nieprawidłowe proporcje między makroskładnikami (białkami, tłuszczami i węglowodanami), nadmiar białka zwierzęcego, który prowadzi do wysokiego poziomu homocysteiny we krwi odpowiedzialnej za powstawanie zmian miażdżycowych. Brak pełnoziarnistych produktów zbożowych, a nadmiar mięsa prowadzi do zaburzeń mikroflory jelitowej, zwłaszcza przerostu bakterii gnilnych, co osłabia nasz układ immunologiczny, a także jest czynnikiem wywołującym nowotwory jelita grubego. Każdy model żywienia, który eliminuje produkty wysoko przetworzone, jest lepszy od tego opartego na rafinowanych cukrach, tłuszczach trans i syntetycznych dodatkach do żywności, co nie znaczy że jest w pełni zdrowy i prawidłowy. Niewątpliwie największym problemem żywieniowym XXI wieku jest uzależniająca przetworzona żywność, pozbawiona naturalnych składników odżywczych, a pełna „chemii spożywczej”. Jestem wobec niej bezlitosna i nazywam śmieciowymi wytworami „chorej” ludzkiej wyobraźni, których miejscem jest kosz, a nie żołądek.

A jak Wy się odchudzacie? Jeśli macie jakieś pytania do dietetyka, zostawiajcie je w komentarzach pod tekstem. Bez oporów udostępniacie też ten tekst w sieci!

Podziel się
Podziel się


Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o

wpDiscuz
%d bloggers like this: