JAK ZDROWO SCHUDNĄĆ – RADZI DIETETYK

Jak zdrowo schudnąć, skoro do lata chcę mieć ciało modelki i rzeźbę na brzuchu, niczym trenerka fitness? Najbardziej interesuje mnie dietetyczny fast food – szybko, bez wysiłku i żeby nie przesadzać z tym ograniczeniem jedzenia. No bo jak tak porzucić czekoladę i latte z bitą śmietaną. Znacie to? Obietnice i nieudane próby. Jeśli Wam do tej pory eliminowanie kilogramów jakoś się nie udawało, czas na zmiany i profesjonalne podejście do diety. U nas znajdziecie wsparcie:)

W diecie najlepszym wsparciem jest rozsądek. Wiem o tym od niedawna, po latach prób i błędów. Jak ich uniknąć i osiągnąć efekt, który nie zniknie razem z porzuceniem diety? Podpowiada dietetyk Kamila Wrzesińska z poradni MediFit, która ma spore doświadczenie w zdrowym i skutecznym odchudzaniu swoich pacjentów.

Czy istnieje dieta cud? Minimum wysiłku, niewiele czasu i super efekt?

Pewnie nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, gdy powiem, że dieta cud niestety nie istnieje. Co prawda można schudnąć na wiele różnych – często niebezpiecznych dla zdrowia – sposobów, ale jeżeli nie zmienimy przyzwyczajeń żywieniowych na całe życie, to efekty będą krótkotrwałe.

Celem mojej pracy z pacjentami jest wypracowanie modelu odżywiania, który będą stosować przez całe życie, a nie tylko przez kilka tygodni czy miesięcy do osiągnięcia celu wagowego.

Jak więc zdrowo się odchudzić?

By zdrowo schudnąć trzeba się zdrowo odżywiać. Zdrowe odżywianie oznacza dostarczanie organizmowi dobrej jakości wartościowego paliwa energetycznego. To, co jemy, powinno być jak najmniej przetworzone – pozbawione syntetycznych dodatków do żywności –  a jak najbardziej naturalne – obfitujące w witaminy, składniki mineralne i różne fitozwiązki. Warto skupić się na tym co można, a wręcz trzeba jeść – warzywa, owoce, orzechy, pełnoziarniste produkty zbożowe), by organizm mógł prawidłowo funkcjonować i efektywnie pracować, a nie tylko na tym, czego jeść się nie powinno. Popełnianym często błędem jest eliminowanie kolejno różnych produktów, zamiast dodawanie do diety tego co odżywcze. Tylko dobrze odżywiony i nawodniony organizm ma szansę szybko pracować, spalać dużo energii, zamiast magazynować ją w postaci komórek tłuszczowych. Chudnijmy jedząc w taki sposób, jaki będzie nam odpowiadał przez całe życie, czyli na pewno smacznie! Warto też pomyśleć o aktywności fizycznej, która jest nieodłącznym elementem zdrowego stylu życia.

Ile czasu organizm potrzebuje na zrzucenie zbędnych kilogramów?

Tempo w jakim pozbywamy się nadmiaru kilogramów jest różne u różnych osób, ale średnio organizm potrzebuje tygodnia by pozbyć się od 0,5 do 1kg tkanki tłuszczowej. W pierwszych tygodniach chudniemy szybciej pozbywając się także nadmiaru zmagazynowanej wody. Im więcej mamy do zgubienia, tym na początku tracimy więcej kilogramów, a za to im bliżej celu, czyli optymalnej masy ciała, tym chudniemy zazwyczaj wolniej.

Czy dieta oznacza, że na zawsze trzeba pożegnać się z ulubionymi smakami – makaronami, chlebem albo słodyczami?

Dieta absolutnie nie jest końcem smacznego jedzenia! Makarony i pieczywo wbrew powszechnej opinii są ważnym elementem codziennego menu i źródłem dobrej energii, oczywiście pod warunkiem, że są dobrej jakości. Wybierajmy chleb z razowej mąki pieczony na zakwasie, a makarony z pszenicy Durum lub pełnoziarniste. Co do słodyczy, to te sklepowe, poza gorzką czekoladą, ze względów zdrowotnych nie nadają się do jedzenia. Są pełne syntetycznych dodatków i uwodornionych kwasów tłuszczowych. W codziennej diecie nie powinno brakować słodkich owoców świeżych i suszonych, a na weekend warto przygotować domowe słodkości. Zdrowe desery są proste i pyszne! Raz w miesiącu można wybrać się na ciacho do kawiarni i zjeść coś co poprawi nam naprawdę wielką frajdę.

Co pomaga w odchudzaniu?

W odchudzaniu pomaga skupianie się na korzyściach płynących ze zdrowego odżywiania – zdrowie, dobre samopoczucie i wymarzona sylwetka. Pomaga także wspierające otoczenie – czy to najbliższa rodzina, czy koledzy z pracy. Mówmy głośno o tym, że zmieniamy sposób odżywiania i że potrzebujemy wsparcia. Nie ma się czego wstydzić, wręcz przeciwnie – może przy okazji zarazimy innych miłością do zdrowego jedzenia, a wtedy nasz sukces zwielokrotni się!

Od czego zacząć zrzucanie kilogramów i jak utrzymać wagę?

Zrzucanie zbędnych kilogramów zaczyna się w głowie. Trzeba sobie w niej poukładać 🙂 Jeżeli mamy nawyk jedzenia emocjonalnego – w stresie, z samotności, z nudów, to musimy wypracować, znaleźć nowe sposoby na radzenie sobie z emocjami. Musimy przede wszystkim zmienić sposób myślenia o jedzeniu, a w konsekwencji zmienimy sposób odżywiania, bez żalu porzucając niekorzystne dla naszego zdrowia przyzwyczajenia. Do tego trzeba po prostu dojrzeć. Z bardziej prozaicznych kwestii warto zacząć od porządków w lodówce i szafkach kuchennych. Wyrzucamy wszystko co niezdrowe, idziemy na zakupy spożywcze i wypełniamy kuchnię po brzegi wartościowym jedzeniem. Dobrze jest ustalić konkretny cel do którego dążymy. Na początku osiąganie efektów wagowych jest bardzo potrzebne, bo motywuje do dalszej pracy nad sobą, ale z czasem celem staje się dobre codzienne samopoczucie, wigor i energia do życia! Niektórym na początku pomaga prowadzenie dzienniczka żywieniowego. Dzięki temu przejmują nad jedzeniem kontrolę. By utrzymać wagę trzeba pozostać przy nowych zwyczajach żywieniowych. Innego sposobu na to nie ma.

Co powinno być najsilniejszą motywacją do odchudzania?

Najsilniejszą motywacją do pozbycia się zbędnych kilogramów powinno być długie, zdrowe i komfortowe życie, bez bólów głowy, zaparć, senności, apatii, łykania leków, stania w kolejkach do lekarzy. Odporność naszego organizmu na wszystkie choroby – zarówno zwykłe infekcje, jak i przewlekłe choroby cywilizacyjne, zależy w ogromnym stopniu od tego co, jak i w jakich ilościach jemy. Motywacja to kwestia bardzo indywidualna – każdy ma prawo do innej, swojej własnej. Nie ma co na nią czekać. Trzeba po prostu zacząć działać – a ona pojawi się wraz z pierwszymi pozytywnymi efektami i zamieni z biegiem czasu w codzienną dyscyplinę. Dla mnie utrata zbędnych kilogramów, to tylko efekt uboczny świadomego odżywiania, ale dla wielu osób na początku drogi, to ich główna motywacja do pracy nad sobą.

Tą rozmową ruszamy z cyklem o odchudzaniu! Jeśli macie pytania do naszego eksperta – dietetyk Kamili Wrzesińskiej z poradni MediFit, zostawiajcie je w komentarzu pod tym tekstem. W kolejnym wpisie przeanalizujemy najmodniejsze diety. Wkrótce pojawi się też konkurs, w którym do wygrania będzie konsultacja i indywidualnie dopasowany plan diety. Zaglądajcie więc na babyfan.pl i na nasz oraz MediFit profil na FB.  

Podziel się
Podziel się


Dodaj komentarz

1 Komentarz do "JAK ZDROWO SCHUDNĄĆ – RADZI DIETETYK"

Powiadom o

Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
JULIA
12 stycznia 2017 13:55

a u mnie bylo podobnie tylko trafiłam na super dietetyka a w zasadzie na psychodietetyka i okazalo się ze moim klopotem jest zle podejscie do sprawy. Dieta miala byc zawsze na chwile a wychodzi na to ze dieta jest na zawsze i ze to styl zywienia. Moj dietetyk z firmy Cel w gdyni juz mi wyjasnil wszystko i nie sskasowal tysiecy zlotych n kolejne jadlospisy tylko nauczyl co robic. osobiscie goraco polecam

wpDiscuz
%d bloggers like this: