ZDROWE NAPOJE DLA DZIECI

Hasło cukier krzepi miało wzięcie lata temu. Zdrowe napoje dla dzieci można robić samemu do czego bardzo wszystkich namawiam. Sklepowe, cholerne soczki są w małych buteleczkach, a cenią się, jakby miały zawartość litra co najmniej. 

Zanim zostałam mamą, byłam naiwną konsumentką, która wierzyła, że producenci jedzenia dla dzieci troszczą się o nie co najmniej tak doskonale, jak w reklamach. W mojej głowie przetaczały się więc te wszystkie obrazki specjalnie wyselekcjonowanej marchewki, pasteryzacji w ekstremalnie czystych laboratoriach i stanowcze deklaracje ekspertów w markowych okularach, że tylko dzięki słoikom i sokom za 5 złotych mogę uszczęśliwić swoje dziecko. Potem urodziłam Nadię, a gdy zaczęłam Jej rozszerzać dietę, uważniej czytałam skład tych posiłków idealnych. W sokach dedykowanych już po 4 miesiącu był cukier. Niektóre owocowe musy też dosładzano, a co tam, niech niemowlak ma te przyjemne sztuczne endorfiny jak najszybciej. Życie pędzi, to w przypadku smaku przecież nie może być inaczej. Stwierdzam uczciwie, a może i naiwnie, że byłam w szoku. Jak już z niego wyszłam, ogarnęłam domowe menu i zwyczajnie ogłosiłam protest wobec słodyczy w każdym posiłku córki. Hasło cukier krzepi miało wzięcie lata temu. Poza tym te cholerne soczki były w małych buteleczkach, a ceniły się, jakby miały zawartość litra co najmniej. I choć wmawia się – także ustami pediatry – rodzicom, że tylko perfekcyjnie dobrane warzywa i owoce są dobre dla ich dzieci, okazało się, że te z mojego osiedlowego bazaru dają radę. Zdrowe domowe napoje dla dzieci to jest to! Córka nie miała żadnych wysypek ani gastrycznych problemów. Wcinała domowe owocowe musy i była zadowolona. Ja też, bo wiedziałam, że karmie ją naturalnie, bez szaleństw i całej tej ekologicznej ściemy.

Woda zdrowia doda

Troskę o ten mały żołądek można zacząć od zastąpienia soku wodą. Zwykłą, bez dodatków. Najlepiej oczywiście, by woda była pierwszym napojem dziecka. Uwierzcie – naprawdę mu smakujeJ Gdy jednak maluch poznał już ten ekscytujący smak słodzonych soków, trzeba mu zacząć rozcieńczać je wodą, stopniowo zmieniając proporcje – więcej wody – mniej soku. Dziecko powinno dość szybko się przyzwyczaić. Nasza niespełna 2 letnia córeczka teraz pije głównie wodę. Sok, obowiązkowo bez cukru jest dla Niej deserem, który dostaje raz na jakiś czas. Jeśli nie wyciskam sama owoców w sokowirówce, to daję Nadii kupiony soczek z rurką – bo to dla niej atrakcja, czego ma dziewczyna pełną świadomość Gęste koktajle traktuję jako uzupełnienie śniadania, a czasem przekąskę czy podwieczorek. Przemycam w nich wszystkie mniej akceptowalne w oryginalnej postaci dodatki – natkę pietruszki, jarmuż czy awokado.

W czym pić

Wodę i domowe soki dziecko pije z kubeczka, ale zawsze mam też w szafce jednorazową butelkę z dziubkiem – idealną na podróż, plac zabaw lub zwyczajne urozmaicenie. W sklepach jest sporo plastikowych bidonów dla dzieci, z różnymi opcjami picia. Nadia korzysta z tych ze słomką wyjmowaną z odsuwanej zakrętki, takich zawieszanych na szyi, jak i zwykłych, szczelnie zamykanych. Dla Niej najważniejsze, by butelka była kolorowa, miała jakieś wzory ze zwierzątkami i mieściła się w Jej niewielkich jeszcze rączkach.

Zdrowe napoje dla dzieci – przepisy

Sok owocowy

Składniki:

  • 3 jabłka

  • 4 marchewki

  • sok z połowy cytryny

  • starty imbir

Jabłka umyć, marchewki obrać ze skórki, wycisnąć w sokowirówce. Dodać sok z cytryny i odrobinę imbiru. Wymieszać.

Domowy kompot owocowy

Składniki:

  • kilogram śliwek malin lub jagód
  • laska cynamonu
  • garść świeżej mięty
  • sok z cytryny

  • łyżka miodu

  • woda

Owoce umyć, wypestkować. Przełożyć do garnka, zalać zimną wodą, dodać laskę cynamonu i zagotować. Potem gotować jeszcze 10 minut, dodać miód, miętę i sok z cytryny. Wyjąć laskę cynamonu. Ostudzić, a potem schłodzić w lodówce.

Koktajl z cytrusów i banana

Składniki:

  • 3 pomarańcze

  • 2 pomarańcze sycylijskie – czerwone

  • sok z grejpfruta

  • sok z 1 cytryny

  • 2 banany

  • dwa plasterki świeżego imbiru

  • szklanka wody

Pomarańcze obrać, pokroić na mniejsze części, wyjąć pestki. Owoce wrzucić do blendera ( najwygodniej kielichowego ), dodać sok z grejpfruta i cytryny, imbir oraz banany. Dolać wody i zmiksować. Schłodzić w lodówce.

Koktajl pinacolada

Składniki:

  • połowa świeżego ananasa

  • szklanka mleka kokosowego

  • limonka

  • graść świeżej kolendry

  • kilka kostek lodu

  • cukier opcjonalnie

  • woda

Ananasa oczyścić i pokroić w kostkę, skropić sokiem wyciśniętym z limonki. Wrzucić do blendera wlać mleko kokosowe, kilka listków kolendry oraz lód i wodę. Zmiksować na gładką masę. W razie potrzeby, gdy lubicie rzadszy koktajl dodać więcej wody.

Jeśli macie pytania wpisujcie w komentarzach, a na pewno odpowiem. Może macie swoje domowe przepisy na zdrowe napoje dla dzieci? Wpisujcie je w komentarzach. 

Podziel się
Podziel się


Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o

wpDiscuz
%d bloggers like this: